Naar inhoud
0

Nederlanders alleen geïnteresseerd in verduurzaming als het gaat om de eigen portemonnee

 Er wordt maar liefst 65% minder gezocht op energiebesparende maatregelen ten opzichte van een jaar geleden. Dit komt naar voren uit onderzoek van BoilerGarant. Daarnaast blijkt uit onderzoek naar het zoekgedrag van Nederlanders dat de gemiddelde Nederlander alleen actief op zoek gaat naar informatie en producten die het huis verduurzamen of energiebesparing bevorderen wanneer er directe behoefte is, bijvoorbeeld financieel voordeel door energiebesparing.

In september 2022, tijdens de energiecrisis, werd er ruim 5.790.000 keer gezocht naar energiebesparende- en verduurzamende maatregelen. Een jaar later is dat gedaald tot slechts 1.997.000. De piek van de energiecrisis was in september 2022, toen er nog geen energietoeslag beschikbaar was en de gasprijzen een hoogtepunt bereikten. Dit komt overeen met het hoogste zoekvolume op energie- en gas besparende zoekwoorden in september 2022. Zoekvolumes naar ‘gas besparen’ (-97%) ‘verduurzamen woning’ (-70%), ‘warmtepompboiler (-70%), ‘energieprijzen’ (-80%) en ‘energie besparen’ (-91%), hadden hun piek in oktober 2022 en zijn een jaar later aanzienlijk gedaald.

symbool
symbool

Directe daling na aankondigingen prijsplafond en energiecompensatie

Dat men met name op zoek is naar gas besparende- en verduurzamende maatregelen voor financieel voordeel, blijkt uit de enorme daling in zoekvolumes eind september 2022. Dit was het moment dat er meer bekend werd over het energieplafond en energiecompensatie. Begin oktober werd hierop toegezegd, waarna het zoekvolume naar onder andere ‘energie besparen’, ‘gas besparen’ en ‘warmtepompboiler’ alleen nog maar verder afnam. Dit nam met 77% af van september tot en met oktober 2022.   

Airco’s: reageren op het moment, niet de trend

Dat we als Nederlanders op korte termijn reageren laat ook het zoekvolume naar airco’s zien. We hebben te maken met een trend van steeds warmere zomers en zachtere winters (airco’s kunnen ook gebruikt worden om te verwarmen). Desondanks is er alleen een enorme piek te zien rondom de warme weken van 2023, waarin het zoekvolume gemiddeld 86,5% hoger is ten opzichte van de rest van het jaar. Dit benadrukt ook weer dat mensen hoofdzakelijk reageren op basis van directe behoeften in plaats van langetermijntrends. In de afgelopen drie jaar was er geen een keer een stijging te zien in de maanden september tot en met april wat betreft het zoekwoord ‘airco kopen’.

symbool

Een zorgwekkend patroon

“Of het nu om het bestrijden van kou, een energietekort of het plaatsen van airco tijdens hittegolven gaat, geld besparen en directe behoeften hiernaar zijn de hoofdredenen voor duurzame acties en initiatieven.” Vertelt Senna Klinker, van BoilerGarant. “De resultaten laten ons nadenken over de echte reden waarom we keuzes maken voor een duurzamere wereld. Het laat zien hoe belangrijk het is om meer te weten en te leren over duurzaamheid.”

Hoewel het begrijpelijk is dat financiële overwegingen een belangrijke rol spelen in de keuzes die consumenten maken, roept dit patroon van selectieve interesse in duurzaamheid een aantal zorgen op. Ten eerste kan dit leiden tot een gemiste kans om de klimaatdoelstellingen te halen en een echt duurzame toekomst te verwezenlijken. Het negeren van verduurzaming wanneer de financiële noodzaak minder urgent lijkt, kan de voortgang vertragen en de dringende behoefte aan verandering ondermijnen.

Bovendien kan dit patroon de veerkracht van onze samenleving verzwakken. Het opbouwen van duurzame infrastructuren en gedragingen vergt tijd, investeringen en continue betrokkenheid. Als duurzaamheid alleen als reactie op financiële prikkels wordt nagestreefd, kunnen we onvoorbereid en kwetsbaar blijken te zijn wanneer zich onverwachte uitdagingen voordoen, zoals de energieschaarste en hoge energieprijs eind 2022 begin 2023. 

Daarnaast zegt het ook iets over de bereidwilligheid en het belang inzien van verduurzamen wanneer dit geen financieel voordeel met zich meebrengt of zelfs financieel nadelig is.

Juist nu blijven verduurzamen

In deze tijd van wisselende energieprijzen kan het aantrekkelijk lijken om duurzame investeringen uit te stellen. Ondanks een afname in urgentie bij consumenten, blijft verduurzaming een belangrijke stap voor zowel economisch voordeel als milieubescherming. Het verduurzamen van uw huis en het besparen op de energierekening kan op verschillende manieren, waaronder: 

1. Warmtepompboilers

Warmtepompboilers zijn hier een uitstekend voorbeeld van. Terwijl ze op de korte termijn een investering vereisen, leveren ze aanzienlijke besparingen op door efficiënt tapwater te verwarmen met warmte uit de omgeving, wat resulteert in een energiebesparing van tot wel 75% in vergelijking met elektrische boilers.

2. Airconditioning

Vooral split airco’s met invertertechnologie, is nog een toestel dat de aandacht verdient. Ze kunnen niet alleen koelen tijdens warme zomers, maar ook verwarmen in zachtere winters, met een rendement dat vier tot vijf keer hoger ligt dan dat van centrale verwarmingssystemen. Dit hoge rendement, gecombineerd met de afwezigheid van fossiele brandstoffen, maakt ze een milieuvriendelijke keuze voor het reguleren van de temperatuur in uw huis.

Lees ook deze blogs